۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

مهران مديري قهوه تلخ را به سوپرماركت‌ها برد

بالاخره غائله سريال «قهوه تلخ» به كارگراني مهران مديري با پخش در فروشگاه‌هاي معتبر كشور و پخش در شبكه نمايش خانگي به پايان رسيد
http:///omidehsabz.blogspot.com
هرچند از ابتدا قرار بر پخش اين سريال از تلويزيون بود اما حالا اين سريال از 30 شهريور ماه با برنامه هر هفته 3 قسمت در يك بسته در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد تا آن را از سوپرماركت‌ها بخرند. توليد اين سريال از تيرماه 1388 آغاز شد اما خبرهاي ساخت اين كار از خردادماه سال گذشته توسط مدير شبكه 3 سيما اعلام شد اگرچه در نهايت اعلام شد كه اين كار به سفارش سيما ساخته نشده‌است.
خردادماه سال گذشته ‌اصغر پورمحمدي، مدير شبكه 3 سيما در گفت‌وگو با فارس اعلام كرد كه در راستاي نامگذاري امسال به نام اصلاح الگوي مصرف، شبكه 3 سيما قصد دارد سريالي با توجه به اين مضمون بسازد. با اينكه هنوز نام اين كار مشخص نشده بود و در مرحله توليد بود مدير شبكه 3 سيما مهران مديري را به‌عنوان كارگردان اين اثر معرفي كرد.
تا آن موقع هنوز نامي از سريال و عوامل آن نبود جز نويسندگان هميشگي كارهاي مهران مديري، امير مهدي ژوله و خشايار الوند.
در ماه‌هاي بعد به‌تدريج اسامي بازيگران اين كار مشخص شد و ‌در مرداد سال گذشته هاشم رضايت، قائم مقام مدير شبكه 3 سيما اعلام كرد كه سريال جديد مهران مديري در 50 يا 90 قسمت براي پخش در شب‌هاي پاييز ساخته خواهد شد.

ساخت سريالي با كارگرداني مهران مديري به‌دليل استقبال خوب مخاطبان همواره از سوي مطبوعات بازتاب خوبي دارد. اين سريال هم از اين موضوع مبرا نبود و تا مهرماه سال گذشته مدام اعلام مي‌شد كه مهران مديري ساخت مجموعه جديد خود با نام «قهوه تلخ» را آغاز كرده و پخش آن از اول آبان ماه آغاز مي‌شود.
خبرها از معرفي بازيگران و خلاصه داستان اين سريال همچنان ادامه داشت تا آبان ماه رسيد و خبري از پخش سريال نبود، به‌جاي آن هاشم رضايت در گفت‌وگو با فارس از توقف كار مهران مديري خبر داد و اعلام كرد توقف كار به‌دليل تغيير دكور بوده و پس از دهه اول ماه محرم روي آنتن مي‌رود. خبرها همچنان ادامه داشت و گروه كارش را ادامه مي‌داد. در دي ماه اعلام شد كه آخرين مجموعه مهران مديري از اواخر بهمن ماه و پس از پايان ايام عزاداري آخر ماه صفر روانه آنتن شبكه 3 سيما خواهد شد.
همان موقع‌ها داستان كمي تغيير كرد و به‌تدريج زمزمه‌هاي پخش نشدن اين كار به گوش رسيد. اواخر سال گذشته يعني زماني كه اسامي كارهاي نوروزي تلويزيون معرفي مي‌شد، خبر‌هايي مبني بر اختلاف ميان تلويزيون و گروه سازنده قهوه تلخ به گوش رسيد. هرچند كه اين خبرها در‌گوشي بود ولي نامي هم از كار مهران مديري در بين سريال‌هاي نوروزي به چشم نمي‌خورد.
هاشم رضايت، قائم مقام شبكه 3 سيما اسفند گذشته اعلام كرد:« پيش از اين قرار بود مجموعه تلويزيوني «قهوه تلخ» پس از ماه صفر به روي آنتن شبكه 3 سيما برود اما قطعيت اين زمان از بين رفت و تكليف پخش اين سريال به‌زودي مشخص خواهد شد.» وي به برگزاري جلسه‌اي اشاره كرد كه طي آن تصميم گرفته خواهد شد كه اين كار از همان آخر ماه صفر به روي آنتن برود يا اينكه پخش آن از ابتداي نوروز 89 آغاز شود.
آخر سال گذشته خبري روي خبرگزاري فارس قرار گرفت با اين مضمون كه مديران شبكه 3 بنا دارند مجموعه جديد مهران مديري را سال 89 روانه آنتن كنند اما خبر مهم‌تر در اين زمينه، از پخش اين سريال پس از ايام نوروز 89 حكايت داشت.
با اين حال، نوروز امسال تلويزيون بدون حضور مهران مديري سريال‌هايش را به نمايش گذاشت‌ و پس از آن شايعات بيشتر شد. با اينكه هر دو طرف سعي در انكار اين قضيه داشتند اما شايعه وجود مشكلات مالي دو طرف در اوايل روزهاي سال 1389‌‌روي خروجي خبرگزاري فارس قرار گرفت.
در اين گزارش آمده بود‌ طبق صحبت‌هايي كه در آخرين جلسه‌ براي توافق ميان مديران شبكه سوم سيما و تهيه‌كنندگان اين سريال برگزار شده، ظاهرا از طرف مدير شبكه سوم سيما رقم 5/3 ميليارد تومان براي خريد اين سريال پيشنهاد مي‌شود اما برادران تهيه‌كننده اين سريال، به‌جز رقم مذكور، درآمد حاصل از آگهي‌هاي بازرگاني قبل و بخش مياني سريال را هم مطالبه كرده بودند كه مورد تاييد مديران شبكه سوم سيما قرار نمي‌گيرد و به همين دليل پخش كار در ايام نوروز منتفي و به جاي آن سريال زن بابا پخش مي‌شود. بعد از تعطيلات نوروزي امسال روابط‌عمومي اين كار اعلام كرد كه از ابتدا هم قرار نبوده اين سريال در ايام نوروز به روي آنتن برود. تمام اخبار منتشر شده پيرامون تعطيلي اين پروژه، اختلاف سازندگان آن با صداوسيما و... شايعاتي بيش نيست و عوامل در حال حاضر مشغول ادامه كار ساخت و تصويربرداري هستند.
از اين تاريخ به بعد باز هم خبرهاي ادامه همكاري به گوش مي‌رسيد و حتي زمان پخش آن هم خردادماه اعلام شد اما ارديبهشت ماه ورق برگشت. ارديبهشت ماه امسال ‌ پورمحمدي اعلام كرد تا به حال 5 قسمت از سريال «مديري» بازبيني شده است. او در گفت‌وگو با فارس درباره وضعيت اين مجموعه اعلام كرد كه اين سريال فعلا پخش نمي‌شود و تصميمي براي زمان پخش آن گرفته نشده‌است. او با اشاره به بازبيني 5 قسمت سريال اشاره كرد كه كار مشكلاتي دارد كه بايد با حضور مسئولان سازمان حل شود.
پورمحمدي اعلام كرد كه با حل اين مشكلات سرنوشت پخش قهوه تلخ مشخص مي‌شود. هر چند او اعلام كرد كه بودجه‌اي از سوي شبكه 3 سيما صرف اين كار نشده‌است اما اظهار اميدواري كرد كه براي حل اين مشكل پاي رئيس سازمان صدا و سيما به ميان نيايد.
كشمكش‌ها ادامه داشت تا در خرداد ماه امسال «مهران مديري» در حاشيه برگزاري نشست بررسي ويژگي طنز در آثارش در حوزه هنري اعلام كرد كه وضعيت پخش اين كار از تلويزيون اصلا مشخص نيست. او گفت كه برخلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، واقعا چيزي در اين زمينه مشخص نشده و تا 10 الي 20 روز آينده مشخص خواهد شد كه آيا «قهوه تلخ» از تلويزيون روي آنتن خواهد رفت يا به‌صورت سي‌دي پخش خواهد شد.
اما عجيب‌ترين صحبت در اين ميان مربوط به مرتضي ميرباقري، معاون سيماست كه در آخر خردادماه امسال اعلام كرد كه «قهوه تلخ» به كارگرداني مهران مديري به سفارش صدا و سيما ساخته نشده است و انگار نه انگار كه پيش از اين بارها و بارها از سوي مسئولان شبكه 3 سيما اعلام شده بود كه اين كار در حال ساخت است. به‌نظر مي‌رسد كه با اعلام اين نظر، گروه سمت و سوي ديگري به كار خودشان دادند.
از اين به بعد خبرهايي حاكي از پخش اين كار در شبكه نمايش خانگي منتشر شد. تيرماه امسال بود كه سعيد رجبي‌فروتن، مديركل دفتر همكاري‌هاي سمعي، بصري و نمايش خانگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از بازبيني و صادر شدن پروانه نمايش 9 قسمت از مجموعه «قهوه تلخ» به كارگرداني مهران مديري براي عرضه در شبكه نمايش خانگي خبر داد.
خبرهاي ديگر هم حاكي از عدم‌پخش اين كار در تلويزيون بود. در همين ماه محمدرضا تخشيد مدير گروه فيلم و سريال شبكه 3 در نشست خبري مديران شبكه 3 با اظهار اميدواري نسبت به پخش اين كار از تلويزيون اعلام كرد كه هيچ احتمالي براي پخش اين كار از تلويزيون وجود ندارد. با اين تصميمات بود كه تهيه‌كنندگان اين كار تصميم گرفتند «قهوه تلخ» را از 20 شهريورماه با بازي مهران مديري، سيامك انصاري، محمدرضا هدايتي، سحر زكريا، اليكا عبدالرزاقي، برزو ارجمند،رضا فيض نوروزي، سحر جعفري جوزاني، نادر سليماني و...، در سوپرماركت‌هاي معتبر عرضه كنند.

هیچ نظری موجود نیست: