۱۳۸۹ آبان ۱۳, پنجشنبه

اشغال امریکائی یمن یک گام دیگر به سوی ایران یونگه ولت ــ ترجمه رضا نافعی

آمریکا قصد دارد عملیات نظامی در یمن را گسترش دهد. این خبر را روز دوشنبه روزنامه “وال استرین ژورنال” منتشر کرد. این روزنامه به محافل نو محافظه کاران نزدیک است و سخنگوی آنان بشمار می رود. بنا به نوشته این روزنامه دولت آمریکا و مقامات نظامی این کشور از این نقشه که اختیارات و فعالیت سیا در جمهوری یمن جنوبی گسترش یابد حمایت می کنند. این امر از جمله به آن معناست که واحدهای ویژه نیروی نظامی آمریکا که عملیات سری انجام می دهند، ظاهرا تحت فرمان سیا قرار گیرند. استفاده بیشتر از هواپیماهای بی سر نشین نیز برای کشتار های دقیق می تواند در این رابطه مورد بحث قرار گیرد.





یکی از امتیازات این طرح آنست که از آن پس برای انجام عملیات کسب موافقت قبلی رژیم یمن ضروری نیست. از آنجا که مخالفت با آمریکا در یمن بسیار قوی است و پرزیدنت علی عبدالله صالح به حمایت سران قبائل نیازمند است باید طوری وانمود کند که گویا با امریکا همکاری زیادی نمی کند. صالح طی سخنانی که در ماه اوت بمناسبت ماه رمضان بیان کرد اظهار داشت یمن حضور نیروهای خارجی را در خاک خود تحمل نمی کند. اگر تمام عملیات نظامی در یمن تحت فرماندهی سیا صورت گیرد دولت یمن می تواند ادعا کند که از ماجرا بی خبر است.



به نوشته روزنامه مذکور، یکی دیگر از مزایای نقشه تغییر ساختار فرماندهی آنست که پرزیدنت اوباما خواهد توانست کلیه عملیات را در یک جهت سوق دهد. افزون بر این عملیاتی را که به ظاهر تحت فرمان سیا قرار دارند بهتر می توان در پس پرده و دور از چشم کنگره و افکار عمومی آمریکا نگاه داشت.



براین ویتمان ، سخنگوی پنتاگون گزارش وال استریت ژورنال را نادرست خواند و گفت “هیچ یک از مقاماتی که در وزارت دفاع در درجه مدیریت و فرماندهی قرار دارند بحثی جدی در باره پیشنهادی که در روزنامه مذکور مطرح شده نکرده اند”.ــ اما می توان حدس زد که در وزارت دفاع در باره چنین نقشه هائی مباحثاتی در جریان است. افزون بر این ویتمان، بدون آن که از مورد مشخصی نام ببرد، این بخش از نوشته وال استریت ژورنال را تایید کرد که دولت آمریکا مشغول “بررسی دوباره” اوضاع یمن و عملیات نظامی در آنجاست. “رویدادهای امنیتی اخیر” ــ منظور بمب های پستی است ــ ” موجب شده اند وضعیت مورد بررسی تازه قرار گیرد و روشن شود که آیا هنوز کارهائی هست که صورت نگرفته یا می تواند صورت بگیرد “.



ماجرای بمب های پستی فرصت مناسبی پدید آورد که بتوان عملیات آمریکا در یمن را برای افکار عمومی بعنوانی گامی ضروری جلوه داد. ولی واشنگتن پست در 24 اوت گزارش داده بود که گسترش عملیات جنگی در پیش است. بر اساس نوشته این روزنامه نقشه های مربوطه ماهها پیش در شورای امنیت ملی در کاخ سفید مورد بحث قرار گرفته است. ولی بنا بگفته یکی از شرکت کنندگان در شورا، موضوع مورد بحث سپردن فرماندهی عملیات به سیا مطرح نبوده بلکه صحبت از آن بوده که “ترکیب درستی” ایجاد گردد.

هیچ نظری موجود نیست: