۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

حمله کرم استاکس‌نت به کامپيوترهای ايرانی

مردمک :ايران، هدف اصلی نخستين ويروس سيستم‌های کنترل صنعتی با نام «استاکس نت» شده است.


اين ويروس که نام کامل آن استاکس‌نت روتکيت است، از انواج کرم‌ها است که به نوشته سايت سی.نت، از طريق تجهيزات يو.اس.بی منتشر مي‌شود و طوری طراحی شده که اسناد زيرساخت‌ها را از سامانه‌های کنترل سرپرستی و گردآوری اطلاعات (SCADA) مي‌دزدد.

اسکادا، بخش بزرگی از مدرن‌ترين سيستم‌های کنترل صنعتی است. به گزارش رسانه‌های ايراني، بسياری از امکانات صنعتی مشهور در ايران از سيستم اسکادا که توسط شرکت زيمنس ساخته شده، استفاده مي‌کنند و بعضی از آنها هدف ويروس استاکس نت قرار گرفته‌اند.

‌طبق اطلاعات گردآوری شده توسط مرکز پاسخگويی امنيت شرکت سيمانتک، نزديک 60 درصد همه سيستم‌های آلوده شده به اين ويروس، در ايران هستند.

به گفته الياس لووي، مدير ارشد فنی بخش پاسخگويی ايمنی سيمانتک، با توجه به تاريخ نشانه‌های ديجيتالی که از اين کرم رايانه‌ای به جا مانده، مي‌توان گفت که اين نرم‌افزار از ماه ژانويه امسال ميان رايانه‌ها در گردش بوده است.

اين ويروس دو ماه پيش توسط يک شرکت بلاروسی کشف شد. اين شرکت در آن زمان اعلام کرد اين ويروس را روی سيستم نرم‌افزاری يکی از مشتريان ايرانی خود کشف کرده است.

براساس آمارهای سيمنتاک، در عرض 72 ساعت منتهی به روز 16 جولاي، 14 هزار کامپيوتر به ويروس استاکس نت آلوده شدند که از اين تعداد، 58.85 درصد آی.پي‌ها متعلق به ايران، 18.22 درصد متعلق به اندونزی و تنها 1.28 درصد متعلق به آمريکا بود.

هیچ نظری موجود نیست: