۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

26تير :ترورهای زاهدان، سوءاستفاده‌ی تروريست‌ها از تبعيض‌ها

صدای آلمان: جبهه مشارکت ترورهای زاهدان را سوءاستفاده‌ی تروريست‌ها از "سياست‌های تبعيض‌گرايانه و ارعاب‌آميز دولت" توصيف کرده است. مقام‌های نظامی و امنيتی جمهوری اسلامی همچنان انگشت اتهام را متوجه "آمريکا و ايادی" آن مي‌کنند.





جبهه مشارکت ايران اسلامی در اطلاعيه‌ای که در ارتباط با ترور روز پنجنشنبه (۲۴ تير / ۱۵ ژوييه) در زاهدان منتشر کرده، مي‌نويسد: «سيستان و بلوچستان که مظهر همزيستی ايرانيان با مذاهب گوناگون و گويش‌ها و زبان‌های متفاوت و آداب و رسوم مختلف بوده است چندی است در آتش جهل و خشونت و کينه و انتقام مي‌سوزد و شاهد حوادث تلخی است که چاره‌ی آن مشت آهنين نيست، بلکه پيش از آن با سر پنجه تدبير و رأفت و حسن نيت با ساکنان آن خطه قابل پيشگيری است.»





«مشت آهنين» ظاهراَ اشاره به سياست دولت در سيستان و بلوچستان است که به گفته منتقدان برای مهار بحران و خشونت در اين منطقه تمرکز اصلی را بر راهکارهای امنيتی و نظامی گذاشته است. اظهارات سردار علی فضلي، جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين، که خواهان "مشارکت" بيشتر بسيج در تأمين امنيت در منطقه است در همين راستا ارزيابی مي‌شود. فضلی گفته است: «از اين به بعد نيز تمامی مسئولان و نيروهای مسلح و به خصوص بسيجيان بايد سهم و نقش بيشتری را در برابر تدابيری که از سوی مسئولين تعيين مي‌شود، داشته باشند تا شاهد چنين حوادث تلخ و نگران‌کننده‌ای نباشند.»





"تبعيض و خشونتی فراگير"





جبهه‌ی مشارکت در ادامه‌ی اطلاعيه خود بحران‌هايی همچون بحران در جنوب شرقی ايران را ناشی از سياست‌هايی مي‌داند که «ايرانيان را به طور نامساوی درجه‌بندی مي‌کند و برای آنها حقوق متفاوت قائل مي‌شود». اين گونه سياست‌ها از نظر جبهه مشارکت «سبب رشد تبعيض و احساس نابرابری شده و امکان سوءاستفاده از نارضايتی مردم را توسط عوامل تروريستی وابسته فراهم مي‌آورد».





اطلاعيه جبهه مشارکت از دولت کنونی ايران به عنوان «دولت کودتا» ياد کرده و «سياست ارعاب، خشونت و سرکوب» آن را «دستاورد»ی مي‌داند که از قبل زمامداری آن بر «همه ابعاد زندگی ايرانيان سايه انداخته و به طور مساوی و بدون هيچ تبعيضی در حق همه ايرانيان اعمال مي‌شود». اين اطلاعيه سپس با تقدير از «استعفای دردمندانه و مسئوليت‌پذيرانه» نمايندگان زاهدان در مجلس شورای اسلامي، اين اقدام را چاره‌ساز نمي‌داند. چاره اصلی از نظر اطلاعيه جبهه مشارکت «کنارگذاشته‌شدن کودتاگرانی است که ناکارآمدی آنها در تأمين اوليه‌ترين نيازهای مردم، يعنی امنيت، نان و آزادی به اثبات رسيده است».





پس از اقدام تروريستی در زاهدان در روز پنجشنبه، سه نماينده مجمع نمايندگان استان سيستان و بلوچستان در اعتراض به بيتوجهی نسبت به مشکلات امنيتی در مرکز اين استان تهديد به استعفا کردند. به گزارش خبرآنلاين، در حاليکه حسينعلی شهرياری نامه استعفای خود را به رئيس مجلس تقديم کرده است، پيمان فروزش و عباسعلی نورا، ديگر نمايندگان زاهدان نيز اعلام کردند که در صورت ادامه بيتوجهی به اين موضوع استعفا خواهند داد.





ششمين عمليات تروريستی گروه جندالله از دی ماه سال ۱۳۸۴ تا کنون، ۲۸ نفر کشته و ۲۷۰ نفر زخمی بر جای گذاشته است. از ميان کشته‌شدگان که تماما از اهالی بومی زاهدان بودند، تا کنون ۲۴ نفر از سوی بنياد شهيد و امور ايثارگران شناسايی شدهاند و هويت سه نفر ديگر هنوز مشخص نشده است. وضع جسمانی قريب به ۱۱ نفر از مجروحان هم وخيم اعلام شده است.



"دست‌کم‌گرفتن شعور مردم"





در همين حال، مقام‌های سياسی و امنيتی ايران همچنان ترورهای روز پنجشنبه را به "آمريکا و ايادی آن" نسبت مي‌دهند. تازه‌ترين موضع‌گيری در اين رابطه از زبان علی لاريجاني، رئيس مجلس، و مسعود جزايري، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران، بيان شده است. لاريجانی گفته است: «آمريکاييها نمی توانند در اين قضيه عذر بياورند. ممکن است در حوادث مختلف فرار کنند اما از اين موضوع نمی توانند فرار کنند زيرا قابل فرار کردن نيست.» لاريجانی افزوده است: «ما اطلاعات قوی داريم که ريگی با آمريکاييها در ارتباط بوده است و اين چيز ساده ای نيست که آنان فرار رو به جلو کنند.»





اين اظهارات در حالی است که روزنامه جمهوری اسلامی در ستون "جهت اطلاع" خود در روز شنبه (۲۶ تير / ۱۷ ژوييه)، تلويزيون ايران را به خاطر پخش تحليل‌ يک "کارشناس سياسی" در رابطه با نقش آمريکا در ترور زاهدان به باد انتقاد گرفته است. اين روزنامه نوشته است: «فردی که تحت عنوان "کارشناس سياسی" با خبر ساعت ۱۴ ديروز شبکه اول سيمای جمهوری اسلامی مصاحبه مي‌کرد، انفجارهای شب جمعه زاهدان را نتيجه خشم دولت آمريکا از شکست در ماجرای شهرام اميری دانست! عجيب است که تلويزيون با افرادی به عنوان کارشناس سياسی مصاحبه مي‌کند که با اظهارات خود، قدرت آمريکا را در ترتيب دادن چنين انفجارهائی در فرصتی بسيار کوتاه يعنی درست در روز ورود شهرام اميری به تهران به رخ مي‌کشند... تلويزيون بايد از کارشناسان زبده‌ای که قدرت تحليل واقعی رويدادها را داشته باشند استفاده کند و شعور مردم را دست کم نگيرد.»





چه پيش و چه پس از دستگيری عبدالمالک ريگي، رهبر گروه جندالله، مقام‌های جمهوری اسلامي، همچون علی لاريجاني، پيوسته مدعی ارتباط تنگاتنگ اين گروه با آمريکا و دستورگيری آن از مقامات ايالات متحده بوده و از سندهای مختلف در اين رابطه سخن گفته‌اند. دولت ايران تا کنون هيچ‌کدام از اين اسناد را علنی نکرده است، امری که ترديد منتقدان را در باره‌ی ادعای يادشده بيشتر کرده است. روز شنبه حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، از دولت خواست که اگر چنين اسنادی وجود دارد آن را منتشر کند.





محکوميت‌های بين‌المللی



در پی واقعه ترور در زاهدان نهادها و مقام‌های سياسی بين‌المللی بلافاصله آن را محکوم کردند. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، و باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، از جمله کسانی بودند که ترور زاهدان را انزجارآور خواندند و خواهان مقابله جدي‌تر با تروريسم شدند. اوباما در بيانيه خود نوشت: «قتل غيرنظاميان بي‌گناه در مکان عبادت‌شان يک جرم غيرقابل تحمل است.»



رئيس‌جمهوری آمريکا در اين بيانيه انفجارهای زاهدان را «بي‌عدالتی» توصيف کرد و گفت که در مقابل اين بي‌عدالتي، آمريکا در کنار خانواده‌ها و افرادی که عزيزان‌شان کشته و زخمی شده‌اند و در کنار مردم ايران ايستاده است.



اوباما در بيانيه خود از مردم جهان خواست که ضمن مخالفت با تمام اشکال تروريسم، از حقوق بشر جهانی برای زندگی بدون ترس و خشونت بي‌رحمانه حمايت کنند.

هیچ نظری موجود نیست: