۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

26تير :گزارشی از بحران قطعی برق در ايران:اختلال در تامين آب و خطوط تلفن با قطعی مکرر برق

مهر: ‌اين روزها قطعی مکرر برق علاوه بر شهروندان صاحبان صنايع را نيز در برخی استانها به ويژه استان تهران با مشکلات جدی روبرو کرده است به گونه ای که اين صنايع روزانه متحمل خسارات ميلياردی می شوند، موضوعی که برنامه ريزان به آن کمترين توجه نکرده اند.



به گزارش خبرنگار مهر،‌ صنايع به عنوان موتور محرکه پيشرفت و توسعه کشور علاوه بر تامين نيازهای داخلی در سالهای اخير تلاش کردند همگام با ديگر بخشها با بهره گيری ازعلم روز در توليد محصولات مورد نياز کشور به خودکفايی رسيده و نيز اقدام به صادرات محصول کنند.



در اين ميان جذب سرمايه گذران خصوصی برای سرمايه گذاری در بخشهای توليدی صنعت داخلی علاوه بر رونق بخشيدن به صنعت کشور اشتغالزايی برای شمار زيادی از فارغ التحصيلان کشور را نيز به همراه داشته است.



صنايع در سالهای اخير با مشکلات زيادی نظير عدم نقدينگي، ‌افزايش ماليات بر ارزش افزوده و ... مواجه بوده اند اما هيچ يک از مسائل فوق به اندازه قطعی برق به عنوان مهمترين منبع توليد انرژی برای سرپا بودن صنايع مهم و کليدی نيست.



با گرم شدن هوا و افزايش مصرف انرژی در بخش خانگی و به ويژه افزايش مصرف برق، وزرات صنايع تصيم به اتخاذ تدابيری نظير قطعی موقت و ساعتی برق صنايع گرفت که در اين ميان به دليل وجود برخی کاستيها در تصميم گيری و نيز اجرا و اطلاع رسانی به صنايع با کوتاهی های به وجود آمده صنايع استان تهران بويژه شهرکهای صنعتی جنوب، ‌شرق و غرب استان تهران خسارات ميلياردی ناشی از قطعی برق را تجربه کردند.







قطعی برق صنايع که از ابتدای تيرماه جاری به تدريج آغاز شد،‌ هفته گذشته شدت گرفت به گونه ای که برخی شهرکهای صنعتی استان تهران قطعی برقی روزانه هشت ساعت را در ساعات صبح و ظهر گزارش کرده اند.



قطعی برق ساعتی چند ميليون تومان به صنايع خسارت می زند



قطعی ناگهانی برق برای صنايع مشکلات زيادی را به همراه داشته که از آن ميان می توان به صدمه ديدن دستگاهها، ‌از بين رفتن و فاسد شدن موادخام،‌آلودگی هوا، تعطيلی خطوط توليد و بيکاری کارگران و از بين رفتن محصولات در هنگام انتقال ميان خطوط توليد و در نتيجه وارد آمدن خسارات ميلياردی روزانه به صنايع اشاره کرد.



از طرفی صنايعی که محصولات را بر اساس روز و ساعت برنامه ريزی کرده و به خارج صادر می کنند در اجرای تعهدات خود با مشکل مواجه شده و متحمل خسارتهای فراوان می شوند.



يکی از فعالان صنعتی در شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت از توابع استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرک صنعتی عباس آباد با هزار و 800 کارخانه و استقرار صنايع مهم و بزرگ و صاحب نام فراوان در آن طی هفته جاری به دليل قطعی مکرر و طولانی مدت برق با وضعيت بحرانی مواجه شده است.



وی ادامه داد: هر روز از ساعت 11 صبح تا شش بعدازظهر به مدت هفت تا هشت ساعت و گاهی بيشتر برق کارخانه های اين شهرک بدون اطلاع قبلی قطع می شود.



اختلال در تامين آب و خطوط تلفن با قطعی مکرر برق



اين مدير ادامه داد: قطعی برق علاوه بر ايجاد مشکلات عديده در زمينه توليد محصول موجب اختلال در آبرسانی به شهرک و نيز اختلال در شبکه تلفن ثابت و همراه منطقه نيز شده است.



وی خاطرنشان کرد: آب اين شهرک خارج از آبرسانی محدوده تهران است و از داخل شهرک به صورت جداگانه تامين می شود که قطعی مکرر برق پمپاژ و تامين اب و در نتيجه ابرسانی به واحدها را دچار مشکل کرده است.



وی با ابراز گلايه مندی از مسئولان امر بيان داشت: وعده و وعيدهايی که مبنی بر وصل مجدد برق بعد از ساعتها و روزها قطعی داده می شود سرگردانی بيشتری را برای صاحبان صنايع به همراه داشته است،‌به گونه ای که وقتی برق منطقه ای پس از قطعی امروز، وصل مجدد آن در روز آتی را وعده می دهد، صنايع مواد خام را در دستگاهها قرار داده و برای فعاليت آماده می شوند اما با ادامه يافتن قطعی برق وقتی خبری از آمدن برق نشد، مواد خام از بين می رود.



وی افزود: گاهی نيز در اواسط کار و در حين انتقال محصولات بين خطوط با قطعی برق علاوه بر صدمه ديدن دستگاهها، ‌محصولات نيمه آماده يا از بين می روند يا به صورت ناقص قابل بازگشت به چرخه توليد دوباره نيستند.



اين فعال صنعتی خسارات بسيار زياد وارد امده به برخی صنايع را ساعتی چند ميليون تومان و گاهی چند صد ميليون تومان برشمرد که به گفته وی معلوم نيست چه کسی بايد پاسخگوی اين خسارات باشد.







وی برای نمونه به آب شدن محصولات در چرخه توليد واحدهای ريخته گری اشاره کرده و گفت: در بسياری از موارد و طی هفته جاری محصولات در واحدهای ريخته گری با قطع شدن برق در کوره باقی مانده وذوب شدند و گاهی کوره ها نيز از قطعی برق صدمه ديده و قابل استفاده مجدد نيستند.



عمل نکردن به جدول زمان بندی قطعی برق و وعده های بی اساس



صنايع شيشه، ‌شيرآلات، ‌پتروشيمي، ‌پلاستيک، ‌کفش، ظروف و صنايع غذايی هر يک از جمله واحدهای صنعتی و توليدی هستند که در شهرکهای صنعتی استان تهران در هفته جاری به دليل قطع مکرر برق و عدم اجرای صحيح جدول زمان بندی و نيز وعده های بی پايه برق منطقه اي، خسارات مالی جبران ناپذيری را متحمل شده اند.



يکی ديگر از فعالان صنعتی در استان تهران نيز به خبرنگار مهر گفت: وزارت صنايع در خصوص قطعی مکرر برق روزهای اخير که ادامه حيات صنايع را با مشکل مواجه کرده است قول ارائه تسهيلات داده است که اين مسئله تنها در حد حرف باقی مانده و اگرچه بر اساس قانون و مصوبات کارگروه صنايع و معادن هرگونه قطعی برق بايد از قبل به اطلاع صنايع برسد اما قطعی های مکرر برق در هفته جاری بدون هيچ گونه اطلاع قبلی صورت گرفته است.



وی ادامه داد: برق منطقه ای نيز جدول زمان بندی قطعی را در مناطق مختلف صنعتی استان اعلام کرده است اما تاکنون هيچ يک از قطعيهای به وجود آمده بر اساس جداول اعلامی نبوده است و اين اطلاع رسانی ناصحيح و مديريت ضعيف مشکل صنايع خسارت ديده را دو چندان کرده است.



انجام عمليات بانکی در شهرکهای صنعتی امکان پذير نيست



علاوه بر تمامی مشکلات فوق امور جاری و عمليات بانکی صنايع در بانکهای مستقر در شهرکها نيز با مشکل مواجه شده است به گونه ای که کارکنان و صاحبان صنايع به دليل قطعی برق و از کارافتادن سيستم های بانکی قادر به انجام ساده ترين امور نقل و انتقالات وجوه از طريق حسابهای فراگير نيستند.



از طرف ديگر عمده کارخانه های بزرگ و در بخشی از واحدهای صنعتی عده ای از کارگران و خانوادههای انها زندگی می کنند که قطعی ْآب و برق و افزايش آلودگی و گرما زدگی مشکلات زيادی را برای اين افراد و خانواده و فرزندانشان به ويژه کودکان آنها به همراه داشته است.



فشارهای عصبی ناشی از ايجاد وقفه حين کار،‌گرمای طاقت فرسای سوله ها و کارخانجات و نيز ترس از بيکاری و تعطيل شدن کارخانه هخا علاوه بر مشکلات جسمی و بيماريهای ناشی از گرما زدگی و آلودگی ناراحتيهای روحی کارکنان و مديران آنها را نيز به همراه داشته است.



بگويند تعطيل کنيد خوشحال می شويم!



يکی ديگر از مديران صنعتی در گفتگو با مهر با بيان اينکه تعطيلی موقتی صنايع بهتر از وارد آمدن خسارت ميلياردی روزانه است، ‌گفت: تمامی مديران و صاحبان صنايع در صورتی که از سوی مسئولان اعلام شود کارخانه ها را يک يا دو هفته موقتا تعطيل کنيد خوشحال خواهند شد تا اينکه اين گونه با قول ها بی پايه و وعده و وعيدهای غير کارشناسی هر روز قول وصل مجدد برق را بدهند و صنايع را اين گونه سرگردان کنند.



وی ادامه داد: مديران شهرکهای صنعتی و مسئولان اداره کل شهرکهای صنعتی استان تهران تاکنون موفق نشدند برای بحران به وجود آمده کاری کنند.



موارد فوق در حالی از سوی فعالان صنعتی استان تهران مطرح شده است که معاون وزير صنايع و معادن از توافق اين وزارتخانه با وزارت نيرو خبر داد که براساس آن، شهرکهای صنعتی سراسر کشور ديگر قطعی برق نخواهند داشت.





شهرکهای صنعتی ديگر قطعی برق نخواهند داشت



خدامراد احمدی مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک های صنعتی ايران با بيان اينکه شهرکهای صنعتی سراسر کشور به جز استان تهران کمترين قطعی برق را داشته است، گفت: برپايه توافق با وزارت نيرو خاموشی ها از شهرکهای صنعتی رخت بر می بندد.







خدامراد احمدی جزئيات بيشتری از مکاتبه اخير وزارت صنايع با مسئولان وزارت نيرو ارائه نداد اما تأکيد کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته ، وزارت نيرو قول همکاری مساعد داده و از اين پس شاهد خاموشی در شهرک های صنعتی نخواهيم بود.



براساس گزارش اتاق تهران، خدامراد احمدی يکی از محورهای توافق ميان دو وزارتخانه صنايع و نيرو را "هماهنگی" در قطع برق واحدهای صنعتی بيان کرد.



وی همچنين از آمادگی وزارت صنايع برای ارائه تسهيلات در زمينه ساخت نيروگاه های کوچک يا همان CHB خبر داد و يکی از راهکارهای برون رفت بخش توليد برق از شرايط فعلی را احداث اين نيروگاه ها دانست.



معاون وزير صنايع از سرمايه گذاران فعال بخش خصوصی خواست در اين راه قدم بگذارند و تسهيلات مورد نياز را نيز از وزارت صنايع در کمترين زمان دريافت کنند.



خدامراد احمدی گفت: علاقمندان به سرمايه گذاری در اين بخش علاوه بر اينکه از زمين رايگان در شهرک های صنعتی برخوردار خواهند شد برای دريافت تسهيلات مالی به بانک صنعت و معدن معرفی شده و هزينه خريد برق را نيز می توانند از وزارت صنايع دريافت کنند.





اطلاع رسانی صحيح در خصوص قطعی برق خسارات را کاهش می دهد

به هر روی به نظر می رسد با شرايط به وجود آمده و محدوديت منابع وميزان بالای مصرف انر‍ژی برق در روزهای اخير صاحبان صنايع خود به اهميت تامين سلامتی و انرژی مورد نياز بخش خانگی واقف بوده و بارها نيز اعلام همکاری با اداره برق منطقه ای را داشته اند اما آنچه در اين ميان موجبات نارضايتی گسترده فعالان صنعتی را فراهم کرده عمل نکردن به وعده هايی از قبيل ارائه تسهيلات به صنايع و نيز عدم اجرای صحيح جدول زمان بندی قطعی برق به همراه دادن وعده های بی پايه و قولهای امروز و فردای وصل برق در اين بخشها بوده است.



راهکارهای از قبيل تقسيم برق ميان بخشهای مختلف شهرکهای به صورت ساعتی و روزانه و نيز تغيير در برنامه شيفتهای توليدي، ‌افزايش شيفتها در ساعتی غير از ساعات اوج مصرف، ‌تعطيلی با برنامه برخی واحدها و جبران خسارات ناشی از تعطيلات می تواند از جمله راهکارهايی باشد که وزارت صنايع آنرا در شرايط کنونی اتخاذ کند.



همچنين ساير دستگاههای شهری استان نيزمی تواند با اتخاذ تدابيری نظير آنچه پيش از اين مطرح شده اما صورت عملياتی به خود نگرفته به جبران کمبود فشار برق کمک کنند.



اين تدابير شامل خاموشی پارکها و معابر،‌روشنايی های تزئينی و ... است.



فرهنگسازی و هشدار به شهروندان در خصوص صرفه جويی مصرف برق



همچنين هشدار به شهروندان و تلاش برای فرهنگسازی در مصرف انرژی به ويژه در شرايط بحرانی از طريق رسانه ها می توانند به هدر رفت برق در بسياری از موارد بيانجامد.



تغيير زمانی سنسور تيرهای برق و تنظيم دقيق آن با تاريکی شب يا روشن کردن يکی در ميان اين چراغها نيز می تواند اين روزها به جبران بخشی از انرژی مورد نياز درآيد.



ضمن اينکه مسئولان بايد اطلاع رسانی شفاف، صحيح و صادقانه را در خصوص قطعی برق به ويژه برای بخش صنعتی در دستور کار خود قرار دهند تا از حجم خسارات وارده به اين بخشها جلوگيری شود.



شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت،‌ منطقه صنعتی حسين آباد،‌ شورآباد، ‌محدوده جاده قديم قم، ‌شهر سنگ، ‌صنايع مستقر در محدوده دماوند، ‌شهرک صنعتی بهارستان و اشتهارد در کرج، پرند و ‌ساوجبلاغ نيز مناطق صنعتی حاشيه تهران از جمله مناطقی هستند که درهفته جاری با قطعی مکرر برق مواجه بوده و خسارات بسياری را تاکنون متحمل شده اند که به نظر می رسد مسئولان وزرات نيرو و صنايع بايد هرچه سريعتر برای مهار بحران به وجود آمده چاره انديشی کنند.

هیچ نظری موجود نیست: