۱۳۸۹ خرداد ۲۷, پنجشنبه

26خرداد.اعتراف فرمانده پليس به صحت فيلم کوی دانشگاه و احتمال اختلاف بين پليس و سپاه

بی بی سی
فرمانده نيروی انتظامی ايران اخيرا با تائيد صحت فيلم سه ماه پيش به نمايش در آمده از شبکه بی بی سی در مورد حمله به کوی دانشگاه تهران، از مقصر قلمداد شدن نيروهای پليس در اين فيلم انتقاد کرد.

اسماعيل احمدی مقدم در مصاحبه با شماره خرداد ماهنامه "سروش" در مورد فيلم به نمايش درآمده از تلويزيون بی بی سی در اوايل اسفند ماه گفت: "اين فيلم صحت دارد ولی شما همان فيلم را اگر نگاه کنيد مي‌بينيد آن را به نفع خودشان قطع و وصل کرده اند و صداگذاری روی آن با حوادث صحنه نمي‌خواند و پليس مردم را مي‌زند و لباس‌شخصي‌ها مي‌گويند نزن، در حالی که صحنه برعکس است. لباس شخصي‌ها مي‌زنند، پليس از دستشان مي‌گيرد و مي‌آورد."

سرتيپ احمدی مقدم در اظهارات خود، که در آستانه سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران منتشر شده، بدون توضيح بيشتر، کسانی را متهم کرده که بر روی فيلم "به نفع خودشان" صداگذاری کرده اند.

در اظهارات فرمانده نيروی انتظامی مشخص نيست که چه کسانی به صدا گذاری روی فيلم متهم شده اند؟ شبکه ای که فيلم را منتشر کرده؟ اين فرمانده مرجع ضمير "خودشان" را به صراحت مشخص نمی کند، اما در ادامه اظهارات خود توضيحی می دهد که منظور او را روشن تر می سازد. وی می گويد در فيلم "پليس مردم را مي‌زند و لباس‌شخصي‌ها مي‌گويند نزن" در حالی که واقعيت � به گفته وی - برعکس است: "لباس شخصي‌ها مي‌زنند، پليس از دستشان مي‌گيرد و مي‌آورد."

بنابر اين به گفته سرتيپ احمدی مقدم، کسانی که فيلم حمله به کوی دانشگاه به نفع آنها "صداگذاری" شده است، "لباس شخصی" هايی هستند که به گفته وی "مردم را می زنند"، اما به غلط، وانمود می شود همين ها هستند که دارند به پليس می گويند "نزن".

بعد از انتشار فيلم حمله به کوی دانشگاه، سايت بی بی سی اعلام کرد که اين فيلم، در روز يکشنبه ۲ اسفند و از سوی فرستندگانی ناشناس به اين رسانه ارسال شده است. اين، دقيقا همان روزی بود که در آن، عزيزالله رجب زاده، فرمانده پيشين نيروی انتظامی تهران بزرگ در مراسم توديع خود مدعی شد که در مدت مسئوليت او، پليس حتی يک نفر را نکشته است. وی افزود که "بعد از انتخابات، پليس تمام امکانات خود را در اختيار قرارگاه ثارلله سپاه قرار داده و اين قرارگاه مسئول امنيت تهران بود".

اين اظهارات، به معنی سلب مسئوليت از پليس و مسئول دانستن انحصاری سپاه پاسداران و بسيج در خشونت های خبرسازی بود که بعد از انتخابات رياست جمهوری عليه معترضان به نتايج انتخابات صورت گرفت.

برخی ناظران، ارسال فيلم حمله به کوی دانشگاه به يک شبکه تلويزيونی پربيننده را از سوی فرستندگان ناشناس، واکنشی به اظهارات عزيزالله رجب زاده در مراسم توديع خود دانستند. به ويژه آن که در بخشی از فيلم، صدای کسی می آمد که می گفت حمله با دستور تيمسار رجب زاده انجام شده است. همچنين، مشخص بود اين فيلم، با موبايل و به طور مخفيانه گرفته نشده و فيلمبردار، خود را از نيروهای عملياتی پنهان نکرده است.

گفته های اخير فرمانده نيروی انتظامی در مورد فيلم حمله به کوی دانشگاه، گمانه زنی های ناظر بر اختلافات داخلی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی را بر سر مسئوليت اين حمله تقويت می کند.

البته هنوز نمی توان با اطمينان گفت که آيا از پرده برون افتادن فيلم حمله به دانشجويان در تهران، قطعا حاصل اختلافاتی از اين نوع بوده است يا نه.

اما يک چيز قطعی است: در حالی که پيشتر، مقام های حکومتی ايران فيلم حمله به کوی دانشگاه تهران را حاصل "مونتاژ" تصويری دانسته بودند، اکنون فرمانده نيروی انتظامی به صراحت اعتراف می کند که اين فيلم "صحت دارد"

در واقع، گذشته از آن که در شب حمله به کوی دانشگاه چه کسی به چه کسی گفته باشد "نزن"، و آن که آيا اساسا چنين چيزی گفته شده باشد يا نه، اين که فرمانده پليس ايران صحت صحنه های به نمايش درآمده در فيلم را تاييد می کند، موضوع مهمی است. چرا که فيلم مربوط به حمله، شدت خشونت ماموران پليس را عليه دانشجويان نشان می دهد، و اهميت اين موضوع، قابل مقايسه با آن نيست که کدام کلمات بر زبان نيروهای پليس يا لباس شخصی جاری شده باشد. همان طور که در صدها صحنه ديگر ضرب و شتم معترضان توسط پليس و لباس شخصی ها در خيابان ها نيز، درک ميزان خشونت ضاربان، بی نياز از شنيدن صدای آنها ممکن بوده است.

سه هفته بعد از حمله به کوی دانشگاه تهران، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به "خرابکاری" و حمله "گروه های تندرو" به کوی دانشگاه گفت: "همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، گروه ويژه‌ای برای بررسی اين موضوع تشکيل شده و احتمال مي‌دهيم تا پايان اين ماه [تير ۱۳۸۸] دادگاهی مخصوص اين عوامل تشکيل شود."

اکنون، بيش از ۱۱ ماه از زمان انتشار اظهارات فرمانده سپاه می گذرد و هنوز "دادگاه مخصوص" رسيدگی به حمله به کوی دانشگاه تهران تشکيل نشده است.

احتمال دارد که چنين دادگاهی هرگز برگزار نشود. اما در صورت برگزار شدن، اعتراف فرمانده پليس ايران در مورد صحت فيلم حمله به کوی دانشگاه، در آن با اهميت خواهد بود

هیچ نظری موجود نیست: