۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

اختلال در شبکه اينترنت کشور

در حدود يک هفته است که اختلالات اينترنت در کشور مجددا باعث بروز نارضايتي‌های بسياری برای کاربران اين شبکه شده است.




از اواسط روز دوشنبه هفته گذشته کيفيت پهنای باند اغلب شهرهای کشور بار ديگر دستخوش افت و خيزهای متعدد شد. بنا به گزارش‌های رسيده از شهرهای مختلف، به‌نظر مي‌رسد يکی از علل اصلی بروز اختلالات اخير، ارتباط با کشور ترکيه است که شرکت زيرساخت با اعمال تغييراتی کلي، قصد دارد ميزان بروز اختلالات را به حداقل برساند اما به‌دليل ضعف در خطوط پشتيبان، در حال حاضر اين مشکل به قوت خود باقی است.



اين اختلالات از ظهر چهارشنبه پيش به اوج خود رسيد به‌نحوی که امکان خدمات‌رسانی به کاربران مخصوصا در آن روز تقريبا غيرممکن بود.



در حقيقت وقتی ميزان ريزش بسته‌های اطلاعاتی از ۳درصد تجاوزکند، برخی از خدمات اينترنتی بسته به ميزان اختلال و مدت زمان وقوع آن، دچار چالش مي‌شوند. متأسفانه در اختلالات روز چهارشنبه، ميزان ريزش بسته‌ها از ۲۶درصد تا ۵۸درصد در نقاط مختلف کشور در نوسان بود.



اين قطعي‌ها و نارضايتي‌ها همچنان ادامه دارد ولی مسؤولان شرکت زير ساخت و وزارت ارتباطات هرروز وعده افزايش بهبود سرعت و کيفيت شبکه اينترنت را در مصاحبه‌های تکراری خود مي‌دهند، اين در حالی است که طی چند شب گذشته کاربران اينترنت با حداقل ۳ نوبت قطعی در بخش‌هايی از شبکه تهران مواجه بودند که هنگام تماس با مسؤولان پشتيبانی فنی شرکت زير ساخت، علت اين امر را مشکلات فنی و اختلالات دستگاه سوئيچ در رينگ تهران دانستند.



يکی ديگر از موضوعاتی که ازچند روز گذشته مطرح شده، از بين رفتن آدرس اينترنتی سايت‌های مورد نظر کاربران است که بنابراظهارات کارشناسان اينترنت اين اختلال فنی به طوری است که، بسته‌های اطلاعاتی مسيرياب، به سمت مقصد حرکت نکرده و در تداوم پويش مسير به سمت تهران به ناگاه باز مي‌ايستد، که شايد علت اين امر هم باز مشکل BGP Routingهای شهر و يا آسيب‌ديدگی فنی آنها باشد.



براساس اين گزارش، به هر حال در طی چند روز گذشته اختلالات نامنظمی در سطح شبکه اينترنت کشور وجود دارد که تاکنون هيچ مقام مسؤولی در اين مورد اظهارنظر نکرده است که اين امر باعث بروز اعتراض شديد انجمن صنفی شرکت‌های اينترنتی کشور به کيفيت پائين پهنای باند و قطعي‌های مکرر اينترنت کشورنيز شده است.



عليرضا علمی نائب رئيس و دبير صنفی انجمن شرکت‌های اينترنتی ايران با اعلام اين خبر و بيان اين که بخش‌های فنی و LCT به هيچ‌وجه پاسخگوی شرکت‌های اينترنتی نيست، گفته است: به محض بروز اختلال در ارتباط اينترنتی کشور، تلفن‌های بخش مربوطه اشغال شده و شرکت‌های اينترنتی در برابر اعتراض مکرر کاربران پاسخ قابل قبولی نمي‌توانند ارائه کنند. ثانيا SLA هم با ۷ سال تاخير هنوز آماده نشده که تامين‌کنندگان و سرويس‌گيرندگان تکليف خود را بدانند.



علمی اظهارداشت: در کدام کشور اين مقدار مشکل ارتباط اينترنتی وجود دارد؟ شرکت زيرساخت بايد يک مرکز پاسخ‌گويی تلفنی ۲۴ساعته با افراد کاملا مسلط و فنی داشته باشد تا تمامی مشکلات شبکه به آنجا منعکس و در کمتر از يک ساعت تحليل و مرتفع شود. اين گونه خدمات در شرکت‌های کوچک هم به راحتی قابل ملاحظه است اما به دليل برخی سوءمديريت‌ها، استفاده بهينه و درستی از منابع و ظرفيت‌های ملی صورت نمي‌گيرد.



به گفته دبير صنفی انجمن شرکت‌های اينترنتی ايران، علي‌رغم اين‌که بيان مي‌شود چهار مسير پشتيبان برای ارتباط اينترنتی کشور فراهم شده اما باز هم به راحتی شاهد افت سرعت اينترنتی در بخش‌های قابل توجهی از کشور هستيم.



علمی توضيح مي‌دهد: ما اعتقاد داريم بايد در شيوه تامين پهنای باند کشور بازنگری صورت پذيرد. متاسفانه به دليل تفکيک غيراصولی در حوزه فعاليت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اينترنت اين بحران تشديد شده است.



وضعيت اينترنت ايران



طبق آمارهای سال گذشته، تا آبان سال گذشته کشور ايران از لحاظ اپلود در مکان۱۴۹و ازلحاظ دانلود در مکان۱۸۶در دنيا است، پهنای باند ورودی به ايران از دو منبع عمده، يکی ماهواره‌ها (از طريق ماهواره‌های W۵، W۶ و اينمارست) و ديگری فيبر نوری (از ترکيه، فجيره و کويت) تامين مي‌شود، پهنای باند ورودی به ايران توسط شرکت ارتباطات زيرساخت تهيه مي‌شود و قيمت فروش آن به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اينترنتی يکی از دلايل قيمت بالای دسترسی به اينترنت در ايران دانسته مي‌شود.



سه عامل اساسی برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور منابع انساني، توانايی و قابليت بخش دولتي، خصوصی و زير ساخت‌های ارتباطی و مخابراتی است ولی با وجود زيرساخت‌های ارتباطی مناسب در کشور به دليل برخی محدوديت‌ها هنوز در برخی موارد با کندی سرعت مواجه هستيم.

هیچ نظری موجود نیست: