۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

انتشار منشور جنبش سبز

انتشار منشور جنبش سبز
در سالگرد 25 خرداد 
به روز شده در ساعت 11 و نیم صبح امروز به وقت اروپا
شعار “هر ایرانی، یک ستاد” را 
به شعار “هر ایرانی، یک جنبش” تبدیل کنید!
در سالروز راهپیمائی چند ده میلیونی مردم تهران و شماری از شهرهای بزرگ کشور درتاریخ 25 خرداد 1388، یعنی سه روز پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد 88، میرحسین موسوی بیانیه ای را بعنوان "منشور سبز" منتشر کرد. وی این منشور را اساسنامه پیشنهادی جنبش سبز اعلام داشت. در مقدمه این بیانیه آمده است:
خون‌ها و رنج‌ها پرده های فریب و ریای تمامیت خواهان را دریدند و فساد نهادینه شده پشت پرده های قدیس نمایی را نمایان کردند و این رویدادهای تلخ و نحوه تعامل دولتیان با مردم به همه اقشار ملت ما از کارگران، معلمان، دانشجویان، روزنامه نگاران، استادان، روحانیون، کارآفرینان، بازاریان، زنان، مردان، جوانان و پیران و همه فعالین جنبش‌های اجتماعی و اقشار مستضعف و میانه نشان داد که ریشه مشکلات آنها در کجاست. ساختی محکم برای دفاع از منافعی شکل گرفته است که از عایدی صدها میلیارد دلار درآمد نفتی و واردات سالانه ۷۰ میلیارد دلار کالا و سلطه بر نهادهای پولی و مالی بدون نظارت های موثر نشات می گیرد. چه کسی جرات دارد پرونده واگذاری های بزرگ را که به بهانه اجرای اصل ۴۴ به مراکز قدرت و نفوذ انجام شده باز کند و پرده از این غارت بزرگ ملی که منجر به ایجاد انحصارهای بزرگ اقتصادی شده است برکشد؟ چه کسی آن شجاعت دارد که از فاجعه نبود کمترین نظارت مالی بر دستگاههای نظامی و امنیتی و نهادهای شبه دولتی که سراسر فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده اند دم برآورد؟
جنبش سبز موجی از گفتگو درباره مسائل مهم و سرنوشت ساز در حوزه عمومی بین مردم ایجاد کرده که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر بوده است. جنبش سبز با عنایت به لزوم تامین خواست ها و مطالبات به حق تمامی اقشار و طبقات اجتماع، بر پیوند با اقشار متوسط و کم درآمد اجتماع - که در برابر فشارهای اجتماعی- سیاسی ضعیف‌تر هستند- تاکید دارد. نفی هرگونه انحصار فکری، رسانه ای و سیاسی و همچنین مبارزه با حذف فیزیکی هر اندیشه و دیدگاه در سرلوحه اهداف جنبش سبز قرار دارد. آزادی زندانیان سیاسی، رفع محدودیت های غیر قانونی و نگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب و گروهها و جنبش های اجتماعی چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش های کارگری، جنبش های اجتماعی و امثال آن، و همچنین محاکمه عادلانه  آمران و عاملان تقلب در انتخابات، شکنجه و کشتن معترضان به نتیجه انتخابات، و افشاء و محاکمه نظریه پردازان و حامیان خشونت در لایه های مختلف حکومت از راهکارهای روشنی است که باید مورد توجه قرار گیرد. جنبش سبز خواهان سیاست خارجی عقلانی و عزتمند مبتنی بر تعامل شفاف و سازنده با دنیا و طرد دیپلماسی ماجراجویانه و عوام فریبانه و ارتقاء شان ملت بزرگ و تاریخی ایران در جهان است.

هیچ نظری موجود نیست: