۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

2اسفند :فيلترينگ معکوس با اجرای طرح اينترنت ملی

مردمک : خبرگزاری مهر به نقل از مهدی اخوان، معاون آموزش و پژوهش و امور بين‌الملل وزارت ارتباطات نوشت که اين وزارتخانه قصد دارد با راه‌اندازی «شبکه ملی اينترنت»، سرعت دسترسی مشترکان خانگی را به ۱۲ کليوبيت در ثانيه برساند.

اکنون سرعت دسترسی کاربران خانگی با اشتراک اينترنت پرسرعت ۱۲۸ کيلوبيت در ثانيه است که براساس گفته معاون وزارت ارتباطات، قرار است سرعت آن به کمتر از ۱۰ درصد يعنی ۱۲ کيلوبيت در ثانيه و در واقع قطع ارتباط، کاهش يابد.

اين نقل قول از مهدی اخوان عجيب به نظر مي‌رسد و اگر خبرگزاری مهر در نقل خبر اشتباهی نکرده باشد، اين مساله به معنی تلاش بي‌سابقه برای کاهش سرعت دسترسی کاربران خانگی است.

راه‌اندازی « اينترنت ملی» به عنوان شبکه ارتباطی در داخل کشور، در لايحه برنامه پنجم توسعه برنامه ريزی شده است.

معاون وزير ارتباطات گفته که اين وزارتخانه مي‌خواهد با ميزبانی گسترده سايت‌های ايرانی و استفاده از شبکه داخلي، دسترسی به سايت‌های ايرانی را از داخل کشور فراهم کند تا به گفته او، کاربران از اينترنت جهانی بي‌نياز شوند.

برنامه‌های وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی بر خلاف تلاش جهانی برای گسترش سطح ارتباطات به نظر مي‌رسد.

اگر برنامه دولت برای ايجاد شبکه داخلی اينترنت و قطع دسترسی کاربران به اينترنت جهانی اجرا شود، کاربران تنها سايت‌هايی را مي‌توانند ببينند که در داخل کشور يا توسط دولت ميزبانی شده‌ باشند.

اکنون در ايران دسترسی به همه وب‌سايت‌ها روی شبکه جهانی اينترنت به جز سايت‌هايی که توسط دولت مسدود شده، آزاد است.

با اجرای آنچه دولت درباره اينترنت ملی توضيح داده و قطع ارتباط کاربران با دنيای واقعی اينترنت، ميليون‌ها سايت خارجی از دسترس خارج خواهد شد که کارشناسان آن را «فيلترينگ معکوس» مي‌خوانند.

هرچند تا مدتی پيش اين طرح از نظر کارشناسان غيرواقعی به نظر مي‌رسيد، اما با گذشت بيش از يک ماه از مسدود شدن سرويس جي‌.ميل در ايران، ديگر چندان دور از ذهن نيست.

اينترنت ملي، ايميل ميلی

پيش از اين در آستانه برگزاری راهپيمايی ۲۲ بهمن، مديرعامل شرکت ارتباطات و فناوری گفته بود که قطع شدن دسترسی کاربران داخل کشور به خدمات جی.ميل به سود پروژه «ايميل ملی» تمام مي‌شود.

بنا به برخی آمار غير رسمي، بيش از ۱۰ ميليون کاربر جي‌.ميل در ايران وجود دارد که از ماه گذشته به صورت مستقيم به ايميل‌های خود دسترسی ندارند و تنها با استفاده از فيلترشکن و سرويس‌هايی مانند وي‌.پي‌.ان (VPN) مي‌توانند ايميل بگيرند يا بفرستند.

شرکت گوگل با انتشار بيانيه کاهش چشمگير و بي‌سابقه ترافيک جی.ميل از ايران را تاييد کرده است.

اختلال در دسترسی به جی.ميل در ايران زيان مالی و غيرمالی برای کاربران به بار آورده است.

گسترش شبکه داخلی ارتباطات و ميزبانی سايت‌های ايرانی در داخل کشور مي‌تواند يه گام رو به جلو ارزيابی شود اما به باور ناظران، نگرانی از پيامدهای مربوط به کنترل و سانسور دولتی در اينترنت همچنان وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: